Youtuber, i de ciència? Amb Javier Santaolalla i José J. Priego

Una molt bona manera de comunicar la ciència és a través de youtube. Per què? Què té youtube que no tinguin altres formes de comunicació, com la ràdio, o els blogs? Per descobrir-ho, vam tenir amb nosaltres als grans Javier Santaolalla, expert en ciència, i José J. Priego, expet en màrqueting. Que qui són? Si no ho sabeu, és que no sou uns veritables consumidors de canals de ciència a youtube, o sou d’una altra generació… Ara ho veurem!

Els cracks

Javier Santaolalla, canari d’ulls verds i resident a Madrid, és enginyer de telecomunicacions i doctor en física de partícules pel CERN. És un dels fundadors del grup de monologuistes científics Big Van, sorgits del primer FameLab. A més, és un dels youtubers de ciència més existosos en llengua espanyola: té els canal principal Date un Voltio, amb 156.899 subscribers i 4.997.996 views, i el més casolà Date un Vlog, amb 52.327 subscribers 1.388.132 views. 

José J. Priego és emprenedor digital, consultor TIC, coordinador acadèmic de Màrqueting a EUNCET Business School, i youtuber de ciència i història. Té els canals Ciencia de Ciencias, amb 47.004 subscribers i 658.756 views, i Historias de la Historia, amb 17.838 subscribers i 364,191 views. 

Youtube: una nova finestra al món!

Comencem amb Javier Santaolalla, que va descobrir youtube per casualitat fa uns 4 anys, i no l’ha deixat, perquè ha descobert en aquesta plataforma una nova forma de comunicar la ciència. Què té youtube que no tinguin altres formes de comunicar?

  • Dinàmic: és més fàcil veure un vídeo que llegir (malauradament)
  • A la carta: es poden mirar els vídeos des d’on sigui, i quan sigui. Des del mòbil, la tablet, la televisió intel·ligent, des del tren, des del llit, a les 8 del matí, o a les 7 de la tarda. Té molta més flexibilitat que la televisió.
  • Directe: és una forma molt clara i directe de comunicar.
  • Gran volum de púbic: amb un sol vídeo es pot arribar a moltíssimes persones! Per exemple, Santaolalla té 500 subscriptors nous cada dia! I més de 40.000 visualitzacions diàries!

“Youtube killed the TV star”

  • Arriba a un públic jove: la franja d’edat majoritària dels espectadors de youtube es troba entre 18 i 24 anys. Una franja d’edat que, a vegades, és difícil arribar-hi amb altres formes de comunicar, com la ràdio o els blogs. “Un bon canal de youtube pot tenir més audiència que La2”, ens recorda Javier.

  • Els seguidors de youtube són molt actius, és un públic amb molt entregat, amb molt “engagement”. Un seguidor de youtube és una persona molt connectada a les xares, amb activitat virtual molt alta. Fan molts comentaris, i comparteixen els vídeos. El feedback és molt alt.
  • A youtube, tu ho ets tot: el director, el productor, el guionista, el càmera, l’actor… No hi ha jerarquies ni contactes que valguin.
  • El pressupost inicial és zero!
  • No importa tant la producció del vídeo (els primers sempre surten malament… mal enfocats, mal il·luminats, volum baix…), com el contingut! És molt important que el contingut sigui interessant, i verídic!

“Qualsevol amb una càmera i una cosa a dir, pot fer un vídeo. O fins i tot sense res a dir!” (Javier Santaolalla)

Com triomfar a youtube?

  1. La primera regla, és que no hi ha regles! Youtube és totalment imprevisible. Ningú sap com un vídeo es torna viral. Si no, com és que aquest vídeo, aparentment tan senzill, pot arribar a fer tant riure i tenir tantes visites?

2. Estudia el mercat: per insipar-te! I saber què es cou a la xarxa!

3. Sigues original! Inspira’t, però no copiïs.

4. Sigues constant! Així aconseguiràs un púbic fidel i seguidor.

5. Escolta el teu públic: els comentaris i les opinions del teu públic et poden guiar sobre quins són els seus interessos! El vídeo més vist de Javier és un que li van demanar molt i molt (amb 276,741 views ara mateix): ¿Sabes qué hay de verdad en la historia de Interstellar?

6. Estigues al dia de l’actualitat! Els temes que són trending topic sempre tenen més èxit!

7. Coopera i treballa en equip! Col·labora amb altres youtubers, amb centres d’investigació, amb científics, amb divulgadors… Javier, de fet, és part de la comunitat Scenio, una comunitat de ciència creativa que aglutina a divulgadors de la ciència en nous formats i plataformes diferents de les tradicionals.

8. Fes alguna cosa de qualitat, i científicament correcte!

Què tenen en comú els vídeos de ciència a youtube?

Els vídeos de divulgació de la ciència de youtube, tot i ser tots diferents, segueixen un patró força similar. Algunes trets en comú que tenen són:

  • Gairebé tots vincuen el contingut científic amb alguna situació del dia a dia. Els primers minuts són crucials perquè el públic s’enganxi el vídeo. Vabé començar amb algun tema amb el que la gent se senti identificada. Si, per exemple, vols parlar del fenonem de dispersió de la llum, pots preguntar primer “Per què el cel és blau?”.
  • Així doncs, els primers minuts són crucials! Són per comprar l’audiència; per vendre el contingut de vídeo. Després dels primers minuts, hi ha normalment la capçalera del canal, i a continuació el contingut. Els últims minuts són per un final feliç, relacionat amb el principi. I també hi solen haver els típics “segueix-nos també a twiter, instagram, a la web, i subscriu-te al canal!”.
  • Els vídeos es caracteritzen per tenir molts estímuls. Som una societat consumidora de clicks. Caada tres segons és bo que hi hagi un canvi de pla, un text o una imatge que entren, un efecte sonor, una brometa… El públic vol estímuls per seguir veient el vídeo i no avorrir-se! I també és molt important la música. La música genera emocions: por, misteri, felicitat, intriga… S’ha d’aprofitar bé!
  • Els vídeos han de ser curts, d’entre 3 i 8 minuts. La gent té mil coses a fer. I no vol estar-se mitja hora veient un vídeo. O sí. Però aleshores ha de ser moolt bo. Com aquest de Vsauce:

Quins són els passos per fer un bon vídeo de ciència a youtube?

Fer un vídeo és tan fàcil com seguir els passos següents:

  1. Idea!
  2. Guió.
  3. Producció: gravació, il·luminació, so…
  4. Edició.
  5. Penjar-lo a youtube.
  6. Promoció.

Amb en Javier Santaolalla vam parlar sobretot dels dos primers punts, de les idees i del guió. Dels punts més creatius. I és que a vegades costa ser creatius. Però no us desanimeu, hi ha molts exercicis per estimular la creativitat! Amb en Javier en vam fer uns quants: vam moure les parts del cos, vam caminar per la sala dient paraules cada cop que ell deixava anar un número, vam començar a senyalar coses i a dir-les pel seu nom, i després dir el nom de l’anterior que havíem senyalitzat, vam putejar els nostres companys amb situacions in-extremis perquè pensessin com sortir-se’n…

A vegades, quan més llibertat et deixen per ser creatiu, més costa trobar idees. Jo mateixa, recordo que quan a l’escola em donaven un full en blanc i em deixaven dibuixar el que volgués, em costava decidir què dibuixar. En canvi, si ja em deien, dibuixa un paisatge; o dibuixa una família… aleshores de seguida em sortia un dibuix preciós. Amb aquests exercicis també ho vam poder comprovar.

Respecte al guió, una bona tècnica per començar és, un cop tens el tema, pensar deu preguntes sobre el tema en qüestió. Després, d’aquestes deu, escollir-ne tres, que són les tres que s’explicaran a vídeo. I d’aquestes tres, una en serà el titular. Una bona manera per desglossar el que es vol dir en tres apartats.

Al canal de CienciaClip* (un concurs de vídeos per estudiants que coordina la Cátedra de Cultura Científica de la UPV/EHU, patrocinada per la Diputación Foral de Bizkaia i on col·laboren el grup Big Van, Naukas y la FECYT) hi ha un seguit de tutorials amb consells i idees perquè els vídeos quedin millor: bons llocs per poder gravar, il·luminació, interpretació, veu, posició del quadre… Ara toca mirar-me’ls!

La segona part de la classe, amb en José J. Priego, a la següent entrada del blog. Gràcies per llegir-me!

Anuncis

One thought on “Youtuber, i de ciència? Amb Javier Santaolalla i José J. Priego

Els comentaris estan tancats.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: