Jo tampoc coneixia el Rubius… – Com fer-se d’or a youtube en 10 passos!

Dec ser d’una altra generació. No ho sé. O potser és que he tingut altres prioritats. Qui sap. La qüestió és que no, no coneixia el tal Rubius fins que el José J. Priego ens en va parlar l’altre dia. I vosaltres, el coneixeu?

Aquí el teniu:

Avui he estat mirant alguns vídeos seus i, la veritat, fan certa gràcia. Tot i que el target són els teenagers. N’ha de fer, perquè té (ara mateix) 23.714.163 subscribers (més de 23 milions!) i  5.140.276.278 views (més de 5.000 milions de visites!). Aviat és dit. Aquí podeu veure una de les poques entrevistes que ha concedit per la televisió, molt interessant. Fins i tot parla de la diferència de l’educació entre Espanya i Noruega. També parla de la generació que ha nascut amb Internet, i es posa trist i tot quan parla de com la fama li ha canviat la vida.

Per ensenyar-nos com triomfar a youtube fent ciència, vam tenir amb nosaltres, al Curs de Comunicació Científica, a dos youtubers que en fan i que en saben molt: a Javier Santaolalla, i a José J. Priego. Del primer, ja us en vaig parlar al meu post anterior.

De José J. Priego en parlem aquí. Ell no ve del món de la ciència. És director de màrqueting de Contenidos Click. Fa cosa d’un any va decidir començar el seu canal de youtube de ciència, Ciencias de la Ciencia (anàlogament a Historias de la Historia que ja tenia). Ha aconseguit gairebé 50.000 subscriptors en un any. Però el més important no és això, sinó que a partir de youtube li han sortir altres projectes.

“Quan fas coses, passen altres coses.”

JJ (com es diu el mateix), ens va parlar sobre l’estratègia per posar triomfar a youtube. Com crear un canal, com estar ben posicionats, i com obtenir-ne diners.

Youtube a vegades té mala fama. Però és que “youtube és com la vida, hi ha de tot”. Hi ha vídeos molt dolents, i hi ha vídeos molt bons. I és una plataforma molt activa, i molt participativa. De fet, molta gent, sobretot els més joves, l’utilitzen abans que google com un buscador.

A youtube pots trobar tot el que busques, tutorials, receptes de cuina, videojocs, música, balls… és infinit. I anirà a més. JJ ens va mostrar algunes dades actuals de l’audiència de youtube i són espectaculars. I quan hi hagi internet gratis per tothom a tot el món, encara augmentarà més.

Algunes dades que no us deixaran indiferent:

  • Youtube té més de 1.300 milions d’usuaris (1.300.000.000).
  • Cada dia té més de 30 milions de visites (30.000.ooo).
  • És la tercera web més visitada del món, després de Google i Facebook.
  • Segons “Think with Google” 6 de cada 10 persones prefereixen veure vídeos online que la televisió.
  • Cada dia es veuen més de 4 milions de vídeos.
  • La majoria del públic són homes (62 %).
  • Cada minut es pugen 300 hores de contingut a youtube.

Youtubers científics

Fa poc, JJ va organitzar una trobada de youtubers de ciènciatrobada de youtubers de ciència al Cosmocaixa de Barcelona. Alguns dels convidats eren alguns dels youtubers científics més coneguts en llengua hispana:

Hi va faltar, però el que té més subscriptors:

Com podeu veure, tot són homes! On són les dones?

Com crear un canal de youtube

Per obrir un canal de youtube i començar a penjar-hi vídeos, només cal tenir un compte a gmail, i crear-lo! Va bé tenir en compte algunes coses:

  • Enfoca el contingut
  • Sigues familiar
  • Fes que sigui visible!
  • Tria una icona pel canal: la icona que t’idenificarà
  • Disseny del canal: va bé posar una imatge de portada
  • A la descripció: descriu el que presentes al canal, utilitza paraules clau, i inclou-hi les xarxes socials!
  • Pots triar una miniatura perquè et surti als vídeos (en comptes d’un frame aleatori).
  • Als vídeos hi pots posar targetes: són superposicions que surten al vídeo per fer “click” i obrir una altra pàgina o vídeo
  • Marques d’aigua: són botons que apareixen a la part inferior dreta de vídeo i serveixen per fer un “click” i subscriure’s al canal.
  • Pel fons, pots utilitzar la teva habitació, qualsevol interior o exterior, o un croma (una pantalla verda on després es mostraran imatges).
  • Avanç del canal: és el primer vídeo que veurà un espectador que no està subscrit al canal. Un vídeo de presentació del canal.

10 regles bàsiques de posicionament!

  1. Dotar el canal d’un bon aspecte.
  2. Crear llistes de reproducció (playlists).
  3. Investiga la teva audiència, i no perdis de vista la competència. Algunes eines per això són:
    • Socialblade: analitza com els va als altres! “Social Blade tracks user statistics for YouTube, Twitch, Instagram, and Twitter!”
    • vidIQ: una eina per mirar el SEO (el posicionament natural) i les claus guanyadores dels altes!
  4. Defineix unes bones paraules claus. Mira el Google Trends, o el planificador de paraules clau de google.
  5. Crea contingut interessant, únic i rellevant!
  6. Fes que el teu títol sigui suggerent, i SEO friendly.
  7. Introdueix una bona descripció del vídeo. Amb bones paraules clau, però sense enganyar!
  8. Utilitza bé les etiquetes.
  9. Fes servir les miniatures per mostrar els teus vídeos i posa-hi subtítols!
  10. Comparteix els vídeos a les xarxes socials.

Monetització de youtube

Tal com ja ens va dir Sergio Parra amb els blogs, aquí també ens tornen a avisar:

“No vulgueu fer-vos milionaris amb vídeos de youtube. El més important és fer contingut de qualitat, no esperar a fer-te milionari.”

No hi ha fórmules màgiques per fer diners. És totalment imprevisible. N’hi ha que sí que se n’han fet, com el que parlàvem al principi, elrubiusOMG, o el més famós de ciència d’Estats Units, el VSauce (increïble!). . En teoria, per tenir un sou d’uns 1.000 € al mes, hauríem de tenir unes 4.000.000 de visualitzacions al mes. Res, fàcil!

Les dues opcions per obtenir diners són:

1. Fer-se partner de youtube. Això vol dir que youtube inclourà publicitat als teus vídeos, i que per cada click, youtube se n’emportarà el 30 % dels guanys. No us fareu multimilionaris, però potser podreu fer algunes cerveses. Aquí hi trobareu tots els passos.

Ser partner a Estats Units surt més a compte que ser partner aquí, pel tema del CPM (el cost per mil visualitzacions del canal). Aquí en pots veure una llista del 2015. Aquí sol ser entre 1 i 3 €, mentre que als USA, entre 5 i 10 €, actualment.

2. Una altra opció és afiliar-se a una network. Les networks són intermediaris entre tu i youtube. El problema és que si no tens molts seguidors i visualitzacions, encara et quedaràs un percentatge menor que si ets parnter. Tot i que si en tens moltes, let networks et poden donar consells i orientar-te per seguir una bona estratègia.

3. Altres mètodes són: tenir un sponsor, ensenyar productes comercials al vídeo, fer ressenyes de productes…

4. Tot i que no s’obtenen molts diners de youtube, sobretot al principi (el primer any és de proves…), sí que a partir de youtube pots adquirir nous contactes, nous projectes, i trobar altres feines que et poden donar més ingressos. Fins i tot pots arribar a escriure un llibre, com ja han fet alguns!

Molta sort amb els nous youtubers! A veure què en sortirà del #SciCommUVic! Estigueu atents!

Anuncis

Els comentaris estan tancats.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: