Com sóc? I com em veuen? – Personal Branding amb Helena Casas

He fet els deures. He demanat a la família, als amics, als companys de feina i, fins i tot, a antigues parelles, que em definissin amb tres adjectius. I aquest núvol d’etiquetes que veieu n’és el resultat. I per què ho he fet? Si seguiu llegint ho descobrireu! 

Al curs de Comunicació Científica vam tenir l’oportunitat de tenir amb nosaltres la fantàstica Helena Casas (@helenacasas) per parlar-nos de Personal Branding. No la coneixia, però resulta que és una experta en el tema, i hi va anar a parar una mica de casualitat. Psicòloga de formació, va treballar molts anys al sector comercial i de màrqueting, i va veure que el que se li donava bé era detectar el talent que tenien les altres persones. És així com va decidir dedicar-se al màrqueting digital i al personal branding, per aconseguir fer visible i fer créixer el talent amagat de les persones.

L’Helena diferencia entre “personal branding” i “marca personal”, més enllà de l’idioma. La marca personal és l’empremta que deixem als altres; el que diuen de nosaltres quan no hi som, la nostra essència, els nostres trets característics, el motiu pel qual ens recordaran quan no hi siguem, el que ens fa ser especials, diferents i únics. Per altra banda, el personal branding és l’estratègia per treballar i fer visible aquesta marca personal, una estratègia que és com una carrera de fons, cal començar ben d’hora ben d’hora i anar-la treballant, per aconseguir diferenciar-nos de la resta.

El personal branding seria com un petit business plan de la teva vida. De fet, la idea va sorgir de les empreses, però ha acabat sent també per als seus treballadors i per a tothom. El concepte de personal branding va idear-se al 1997, per Tom Peters, quan encara ni existien les xarxes socials, amb l’article “The Brand called you“. Us el recomano. Acaba així:

“It’s this simple: You are a brand. You are in charge of your brand. There is no single path to success. And there is no one right way to create the brand called You. Except this: Start today. Or else.” – Tom Peters

El concepte de personal branding es va reforçar molt més a partir de les xarxes socials amb Dan Schawbel. Ara bé, les xarxes socials són només la punta de l’iceberg. Hi ha molt més personal branding més allà del que veiem.

El que busca el personal branding és aconseguir que siguis conegut, que la gent sàpiga el que fas, obtenir el reconeixement que et mereixes, i ser percebut com a únic i valuós. És aplicable tant a nivell professional, com també al pla més personal i de relacions socials.

Aquí és quan l’Helena ens va preguntar “Com creieu que us veu la gent? Quina empremta deixeu als altres? Quina és la vostra marca personal?” i ens va demanar que ho demanéssim a persones del nostre entorn. I això és el que he fet. El resultat el podeu veure a la imatge que encapçala aquest post.

Com podeu veure, els adjectius que sobresurten són “intel·ligent”, “alegre” i “curiosa”, amb 11, 10 i 7 vots, respectivament. Com ho veieu? Com que em considero una persona força humil (per cert, només una persona ha dit que era humil…), no quedaria bé dir que em considero intel·ligent. De fet, ara que just he vist Sòcrates, tinc molt fresc el “només sé que no sé res”. Jo igual, com Sòcrates. I, a més, sempre dubto de tot, no estic mai segura de res (tampoc ningú ha dit que era insegura ni indecisa…). Ara que hi penso… posar-me al mateix nivell de Sòcrates no deu ser gaire humil… En fi, deixem que això d’intel·ligent ho valoreu vosaltres mateixos. Pel que fa a alegre, sí, suposo que sí. Sempre intento estar alegre. Crec que la gent alegre és molt més feliç, i sempre va bé afrontar els problemes i els reptes que et porta la vida amb alegria. I curiosa, doncs sí, suposo que també. Tant pel fet de voler saber coses sobre el que passa al món, i per això tinc un punt de científica (ningú ha dit científica tampoc…), com també perquè m’interesso per la vida dels que m’importen.

Els adjectius que segueixen la llista, amb 4 vots, són “treballadora”, “entusiasta” i “riallera”. Treballadora és ben cert, sobretot amb allò que m’agrada. També sóc mandrosa a vegades (tot i que ningú no ho diu), però sí que tinc un cert sentit de la responsabilitat per complir amb els objectius marcats. Entusiasta i riallera, com alegre, doncs evidentment que sí!

Els següents són, amb tres vots cadascun: apassionada, perseveant, ballarina, optimista, positiva, amigable, enèrgica, social i activa. Tinc uns amics, familiars i companys de feina massa bons! Ni jo no em podria descriure millor!

Els que segueixen amb dos vots són: independent, acollidora, carinyosa, divertida, inquieta, sensible, decidida, generosa, trempada, oberta, dolça, tenaç, i bona. I amb un vot, moltíssims: narcolèptica, bellugadissa, meravellosa, inquisitiva, espurnejant, fantabuosa, estupetàstica, sofisticada, desenfadada, alegravida, detallista, persistent, espavilada, motivadora, meticulosa, sorprenent, llaminera, afectuosa, intrèpida, analítica, complaent, proactiva, laboriosa, simpàtica, pizpireta (eixerida, però m’ha agradat la versió original), balleruca, estudiosa, enginyosa, original, innocent, saberuda, brillant, somrient, dinàmica, pràctica, desperta, espitosa, diligent, sociable, creativa, patidora, xerraire, discreta, constant, cuinetes, propera, tossuda, valenta, tímida, moguda, humana, càlida, gentil, màgica, llesta, jovial, vital, vivaç, feliç, fina, i humil!

Com veieu, n’hi ha molts que són sinònims, d’altres una mica inventats, i alguns, fins i tot, són contradictoris. Però d’una manera o altra, tots em defineixen. A més, encara que ens sembli que ens comportem diferent amb la família, amb els amics, o amb els companys de feina, els nostres trets diferencials, la nostra essència, és la mateixa!

Ara, recuperant els apunts de la classe, us puc dir el que vaig escriure jo, literalment:

“Crec que em veuen com una persona alegre, amb energia, bastant transparent, potser una mica ingènua. Em veuen responsable, treballadora i una mica feta a la meva. Amb ganes de ballar i quedar amb la gent. Molt ocupada. Disposada a ajudar. Callada en grup, però sempre amb ganes d’organitzar coses.”

És un molt bon exercici per pensar en qui som, en com ens veuen els altres, en com pensem que ens veuen i, en general, per conèixer-nos una mica més. Una sessió molt enriquidora!

I això només és el començament! La continuació de la sessió, en un altre post! No us voleu pas quedar sense saber quina serà la meva estratègia per fer visible aquesta marca personal que tinc, ni què és l’storytelling, ni molts dels secrets que ens amaguen les eines de comunicació online, oi?

Anuncis

Els comentaris estan tancats.

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

